Pochodzący z Oleśnicy organista Jan Surma zagra w najbliższy piątek (12 sierpnia) o 19 na zrekonstruowanych organach Englera w kościele garnizonowym we Wrocławiu. Wspaniałe XVIII-wieczne organy były najbogatszym instrumentem ówczesnego Śląska – zarówno pod względem walorów muzycznych, jak i wyglądu. Były złocone, malowane, ozdabiały je liczone w setkach rzeźbione detale. Spłonęły doszczętnie 9 czerwca 1976 r. Na początku roku dobiegła końca ich odbudowa, a w każdy piątek koncertują artyści z całego świata.
Instrument ma 16,6 metra wysokości, prawie 11 metrów szerokości (po łuku), jest wyposażony w 54 głosy, najmniejsza piszczałka mierzy 6mm, największa prawie 12 metrów, 300 m kwadratowych snycerki, wszystko zostanie pozłocone 24 karatowym złotem. Barokowe organy są zrekonstruowane z niezwykłym pietyzmem i wykorzystaniem technologii, jakie były znane w 1761 roku (traktura mechaniczna, zachowany kształt piszczałek, łączenie elementów klejem kostnym, posługiwanie się ręcznymi narzędziami do wykończenia powierzchni drewna). To największe takie przedsięwzięcie na świecie po wojnie, którego koszt wyniósł ponad 20 milionów złotych.
PROGRAM
1. Nicolaus Bruhns (1665-1697), Praeludium in e "Große"
2. Johann Sebastian Bach (1685-1750), Concerto C-dur, BWV 594 (nach dem Concerto D-dur "Grosso Mogul" RV 208 von Antonio Vivaldi)
3. Johann Sebastian Bach (1685-1750), Praeludium und Fuge Es-dur, BWV 552
WSTĘP WOLNY!
JAN SURMA
Edukację muzyczną rozpoczął w rodzinnej Oleśnicy. Ukończył z wyróżnieniem Społeczne Ognisko Muzyczne (fortepian, mgr Teresa Cieśla) i Państwową Szkołę Muzyczną I st. im. Fryderyka Chopina (klarnet, mgr Aleksander Bobrowicz). Naukę w zakresie gry na organach odbył we wrocławskich placówkach muzycznych: Metropolitalnym Studium Organistowskim (mgr Łukasz Romanek), Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ryszarda Bukowskiego (dr hab. Piotr Rojek) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym (dr hab. Piotr Rojek, prof. AMKL); ponadto jest studentem studiów magisterskich na kierunku kompozycja i teoria muzyki (dr hab. Tomasz Kienik).
Swoje umiejętności gry doskonalił u największych organistów europejskich. Odbył szereg kursów mistrzowskich w zakresie interpretacji i improwizacji organowej: Wolfgang Seifen (Berlin), Umberto Forni (Verona), Philippe Lefebvre (Paris), Karol Mossakowski (Paris), Tomasz Orlow (Katowice), Julian Gembalski (Katowice) i inni. Zainteresowanie kompozycją i aranżacją rozwijał na zajęciach i kursach z Adamem Porębskim (Wrocław), Ewą Trębacz (Seatlle), czy Adamem Sztabą (Łódź). Brał udział w licznych konferencjach naukowych, sympozjach i wykładach o charakterze uczelnianym, ogólnopolskim i międzynarodowym poświęconych głównie muzyce organowej oraz zagadnieniom związanym z teorią muzyki i muzykologią.
Posługuje jako organista w parafii św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Oleśnicy, gdzie animuje życie muzyczne - zwłaszcza organowe. We współpracy z chórami, zespołami i diakoniami muzycznymi działającymi na terenie Archidiecezji Wrocławskiej brał udział: w nagraniach fonograficznych, przygotowaniu muzycznym transmitowanych uroczyście sprawowanych Liturgii i nabożeństw (telewizja, radio, Internet), komponowaniu i aranżowaniu ponad 100 utworów religijnych. Brał udział w nagraniu muzyki organowej Charlesa Tournemire'a do filmu dokumentalnego "W zgodzie" (reż. Dorota Bator), który był prezentowany na najważniejszych festiwalach filmów krótkometrażowych w Polsce i USA i otrzymał wyróżnienia (Wrocław, New York).
Napisz komentarz
Komentarze