Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 27 listopada 2024 05:47
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

"Taniec Śmierci" w Sycowie

Artysta inspirował się podczas pracy zarówno średniowiecznymi wzorami, jak i współczesną mu estetyką.
"Taniec Śmierci" w Sycowie

Burmistrz Sycowa, Centrum Kultury w Sycowie oraz Towarzystwo Świętego Marka zapraszają na "Taniec Śmierci wg Melchiora Grossaka".

Wystawa odbędzie się 1 lutego o godz. 18. Ekspozycję będzie można oglądać do 28 lutego. Wystawę zorganizowano we współpracy z Muzeum Historii Katowic pod honorowym patronatem minister Beaty Kempy.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motyw tańca śmierci (z fr. danse macabre) był popularny w sztuce średniowiecznej Europy. Prawdopodobnie przyczyniła się do tego epidemia dżumy, która nawiedziła ten kontynent w XIV wieku. W alegoryczny sposób ukazywano władzę śmierci nad życiem, przedstawiając korowód ludzi wszystkich stanów z kościotrupem (zazwyczaj w tanecznych pozach) na czele, co miało przypominać o własnej śmiertelności i potrzebie wypełniania obowiązków chrześcijanina dla osiągnięcia wiecznego zbawienia. Okrucieństwa dwóch wojen światowych w XX wieku spowodowały powrót wielu artystów do motywu tańca śmierci.

Melchior Grossek zaplanował swój cykl o tańcu śmierci w trzech częściach. Pierwsza, składająca się z 15 wycinanek, została wydana w formie teki pod tytułem Oblicza śmierci. Śmiertelny taniec wojny światowej w 1923 r. Pozostałe prace miały być wydane w formie dwóch tek, z których każda miała zawierać najprawdopodobniej również po 15 wycinanek, niestety nie zostały opublikowane.

Artysta inspirował się podczas pracy zarówno średniowiecznymi wzorami, jak i współczesną mu estetyką. Postać śmierci pojawia się na wszystkich wizerunkach jako dominująca niszcząca kostucha, która działa w zależności od sytuacji w sposób diabelsko wyrafinowany. Gra na flecie na czele maszerującego w pole wojska, zbiera swoje żniwo w najróżniejszych wojennych sytuacjach. Cykl jest uznawany za najwybitniejsze dzieło Grosska. Stanowi niezwykle przejmujący protest przeciwko nieludzkiemu wojennemu okrucieństwu w wymiarze ludzkich cierpień zarówno fizycznych, jak i moralnych. Jest także wyrazem osobistego oskarżenia.

Grossek był przede wszystkim księdzem, a swoją sztukę traktował służebnie. Chciał za jej pomocą dotrzeć z posługą duszpasterską do szerokiej publiczności. Dekoracyjny i ekspresjonistyczny styl służył mu zawsze do głoszenia Słowa Bożego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Redakcja Oleśnica24.com

Olpress s.c. 56-400 Oleśnica, ul. Młynarska 4B - zobacz szczegóły

Redaktor naczelny: Krzysztof Dziedzic