amazon

Tematy

Miasta

Serwisy

Wiadomości

Dodaj komentarz | Wyślij zdjęcie lub film | Wydrukuj

Cokół też zniknął. Może niepotrzebnie?

13.03.2018

wyświetleń: 1069

Cokół też zniknął. Może niepotrzebnie?

fot. Grzegorz Huk

Cokół też zniknął. Może niepotrzebnie?

fot. Grzegorz Huk

Granitowy cokół z byłego już pomnika rozebrano. Może należało go zostawić albo przenieść?
 
Dzisiaj pracownicy firmy Biobudu zdjęli betonowe płyty, którymi obudowano granitowy cokół dawnego już Pomnika Wdzięczności Armii Radzieckiej i Wojska Polskiego. To na nim przed wojną stał pomnik cesarza Fryderyka III. Cokół został rozbity, a jego rozkruszone kawałki wywiezione. 
 
Czy nie należało zabytkowego cokołu zostawić albo metodycznie rozebrać i przenieść w inne miejsce? Jego zniszczenie na pewno wzbudzi kontrowersje. 
 
Jak tłumaczy to samorząd?
 
Cokół nie był wykonany z litego granitu, ale z bloków o kształcie sześcianu. Po pierwsze nakaz rozbiórki wydany przez powiatowego inspektora nadzoru dotyczył cakowitego rozebrania pomnika. Po drugie z ustawy o  "dekomunizacji" również wynikało jego całkowite unicestwienie. Pozostawienie go w tym miejscu było po prostu niemożliwe. Dodam jeszcze, że pod spodem były betonowe podpory, który niebezpiecznie osiadały. Na to też zwracał uwagę powiatowy inspektor nadzoru budowlanego - wyjaśnia Leszek Goliński, naczelnik Wydziału Architektury Urzędu Miasta. - Przenoszenie bloków w inne miejsce też nie miałoby sensu. Pomijam już kwestię, jak te bloki rozebrać i potem poskładać, gdzie je przenieść i w jakim celu? Gdyby nawet się to jakoś udało, to wymagałyby one czyszczenia i kosztownych prac naprawczych. Celu i sensu to nie miało - dodaje.
 
Przypomnijmy, że figury żołnierzy polskiego i radzieckiego miasto chce przenieść na Cmentarz Żołnierzy Armii Radzieckiej. Wysłało zapytanie do wojewody o wyrażenie na to zgody.

autor: (rpr)



powrót ›

Zobacz także

Para prezydencka na ślubie (ZDJĘCIA)

Prezydent Andrzej Duda i Pierwsza Dama przyjechali do Sycowa na ślub córki Beaty Kempy.......

Zginął wspaniały sportowiec

Znakomity piłkarz, reprezentant Lotnika, Wiwy i Gawina, zginął dzisiaj w wypadku w Jonasie... ...

Reklama



Komentarze (41)

  • Adamus | 2018-03-22 20:07:43

    Do brak słów - masz rację, że pytasz ale na tej zasadzie to i zamek Krzyżaków w Malborku należy rozebrać, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, inne niezliczone obiekty, wzniesione przez inne narody, kultury bo nie są polskie, narodowe, nie odpowiadające nacjonalistycznym, antysemickim poglądom obecnie rządzących.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Brak słów | 2018-03-22 19:44:16

    Akuratnie zwolniono miejsce na jeden jak najbardziej słuszny, ba nawet na dwa najbardziej słuszne pomniki a może i trzy, które w tej lokalizacji no może nie najlepszej mogą stanąć. Chyba, że władze wytypują miejsce, burząc kolumnę zwycięstwa. Cytat ze strony https://dolny-slask.org.pl/532381,Olesnica,Kolumna_Zwyciestwa.html Wzniesiona przez społeczność Oleśnicy według projektu wrocławskiego architekta Karla Johanna Lüdeckego ,upamiętnia zwycięstwo Niemców w wojnie z Francją ( 1870-1871 ). Koryncki kapitel kolumny zwieńcza figura Nike , zaprojektowana przez rzeźbiarza Augusta Wittiga.W styczniu 1983 roku w wyniku wichury spadła rzeźba Nike i rozbiła się na wiele drobnych kawałków. Na zlecenie Urzędu Miejskiego i Towarzystwa Przyjaciół Oleśnicy zrekonstruowano Nike pod kierunkiem dr Sławomira Fica. Oryginalna rzeźba została scalona i umieszczona w sali zamku oleśnickiego , natomiast na rynku na prostokątnym cokole ustawiono kopię Bogini Zwycięstwa . To jest pomnik zwycięstwa Niemców nad Francuzami i nikomu nie przeszkadza????????????????????????????

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • I love Kowalski | 2018-03-15 07:20:52

    Tak. MGK by burzyło. Na pewno. Śmieciarkami.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-14 22:47:49

    Dla mnie jest to niepojęte jak można było tak bezmyślnie postępować. Jeżeli odsłonięto zabytkowy cokół należało parce wstrzymać. Nic by się nie stało, gdyby przerwano je na dzień dwa. Ktoś powie, że to koszty firmy. Nie. Można było uznać, że firma zakończyła swoje zadanie. Dalszą częścią mógłby się już zając MGK, gdyby postanowiono o likwidacji cokoła. To co się wydarzyło jest barbarzyństwem, jest wyrazem głupoty, bezmyślności i osoba nadzorująca powinna być zwolniona i cieszyć się, że nie została obciążona kosztami. Generalnie za to co się stało odpowiada pan Michał Kołaciński - został burzycielem zabytku tak jak pan Jan Bronś po zburzeniu "Domu na murze". Mogą podać sobie dłonie. Tak jak w dniu zaprzysiężenia.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • | 2018-03-14 21:20:22

    Debilizm@ jesli ktoś nie widzi różnicy miedzy drzewem a pomnikiem na chwałę pruskiego polakożercy no to...... nick ma trafny

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • stev | 2018-03-14 18:36:27

    zieleniec plac zabawa fontanna - sto pomysłow na to miejsce zamiast zniszczonych kawałków granitu. przestańcie płakac nad kamieniem bo to sensu żadnego nie ma . pozostawienie tego w parku byłoby totalnym nonsensem . Wywożenie do magazynu też. Pomnik musia zniknąć taka jest ustawa i po co to głupie darcie szat ?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Debilizm | 2018-03-14 17:31:55

    Zgadzam się z Izą. Zniszczenie postumentu to nonsens. Co to miało zamanifestować? W myśl tego co sugerują niektórzy "przedmówcy" w ramach tzw. rewanżyzmu zetnijmy Dąb Dragonów - bo też Pruski.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Iza | 2018-03-14 14:50:49

    Jakiś czas temu w parku przy ul. Klonowej postawiono dekoracyjne amfory z pobliskiego zabytkowego budynku. Wzbudzają zainteresowanie na pewno większe niż metalowe współczesne formy na rondzie 750-lecia Oleśnicy. Czy zatem cokół - niewątpliwe dzieło sztuki kamieniarskie z przeszłości nie mógł pełnić podobnej funkcji na tym skwerku, zakomponowany odpowiednio w zieleń? Nie bójmy się kamienia z przeszłości, demony są jedynie w naszych głowach.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Tu jest Polska | 2018-03-14 13:07:30

    No dobra. Załóżmy, że cokół był w dobrym stanie (choć słowa p.Golińskiego świadczą o czymś innym). I co? Orła na nim postawimy? Sobieskiego? Chrobrego? Nie wyobrażam sobie, by coś polskiego (nie zależnie czy to ma być król Sobieski czy Adam Małysz) miało stać na pruskim cokole. To by dopiero była jazda! No chyba, że wiernopoddańczy naród zafunduje sobie pomnik Fryderyka III? Za rządów PO byłoby to całkiem realne!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • | 2018-03-14 13:05:17

    W idealnym? Chyba go nie widziałaś ciociu..

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Cocia prezesa | 2018-03-14 12:32:12

    Tyle,że cokół był w idealnym stanie.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Tom | 2018-03-14 11:09:57

    @babcia w kapciach. Użyję twojego sposobu ekspresji i powiem: a po takiego ch....., że Pan Leszek Goliński ci to dobrze wyjaśnił. W najgłębszym poważaniu masz ruiny okolicznych pałaców a przejmujesz się kawałkiem zrujnowanego cokołu.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • babcia w sandałach | 2018-03-14 10:27:57

    Nie mylmy dwóch rzeczy. Pomnik wdzięczności to jedno a granitowy, zabytkowy cokół to drugie. Po kiego ch..... rozpieprzono cokół?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • dziadek w kapciach | 2018-03-14 10:23:16

    Pięknie postkomuna wyje. Lokalna lewicowa gazeta z niemieckim kapitałem wyraża stanowcze oburzanie. Czy już czas na noty przeprośne do Putina ?! A co się stało ? Po 30 latach usunięto symbol i pamiątkę po sowieckim agresorze i okupancie. Tak to musi nimi szarpać .

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • RTL | 2018-03-14 10:19:03

    BARBARZYŃSTWO w czystej postaci.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Romek | 2018-03-14 09:59:22

    Czy my 100 lat po odzyskaniu niepodległości, prawie 30 lat po obaleniu komuny naprawdę nie możemy sobie postawić swojego własnego, polskiego pomnika od A do Z? Naprawdę potrzebujemy do tego pruskich kamoli zlepionych betonem? W imię czego? A może powinniśmy tam z powrotem wstawić Fryderyka III? A może w ogóle postawmy wiernopoddańczy pomnik "Wdzięczności zaborcom i najeźdźcom"? Zawsze to będzie dla nich miłe jak historia się kiedyś powtórzy. Oj dużo jeszcze wody w rzekach upłynie zanim w naszym ukochanym kraju zdobędziemy się na samodzielne myślenie i pozbędziemy się agentów wpływu i całej rzeszy użytecznych idiotów.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Max | 2018-03-14 09:25:54

    Ludzie! Starajcie się jak możecie o remonty chodników, murków, jezdni i tym podobnych budowli, bo teraz jak się okaże, że tam Fryderyk czy inny Sasza chodził, oparł się, przejeżdżał, to z remontu nici będą. Wszystko wszak ma jakąś historię. ;-)

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • | 2018-03-14 00:24:56

    Ja tam wole zieleniec zamiast poniemieckiego kamola

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-14 00:22:27

    do anonimowych tchórzy: jakże ubogim jest miasto nie mające kamiennych świadków swojej historii. Jakże w świecie ubolewano, gdy terroryści burzyli zabytkowe budowle - tam było w skali makro; tu to dzieje się w skali mikro, w skali powiatowego miasteczka. Jakie to daje świadectwo?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Carcinka | 2018-03-13 22:46:03

    Aha a w tym miejscu plac zabaw zrobić. I wszyscy będą zadowoleni. Pomnik chcial usunać już Bronś i szkoda że się wystraszył bo bylby od lat spokoj i kazdy by zapomnial o tej szkaradzie. No ale juz tego koszmarka nie ma na szczęście

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Carcinka | 2018-03-13 22:42:07

    Kogo czego wy bronicie?!?! Cokolu po pruskim polakożercy?!?! Puknijcie sie w glowe. Park uporzadkowac nasadzenia robic a nie kawałkami kamienia sie podniecać!!!!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Jazrataj | 2018-03-13 22:37:41

    Krzysztof Kowalski - burzyciel zdrowego rozsądku.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-13 22:23:45

    Mamy poczet burmistrzów burzycieli: Jan Bronś - dom na murze, Michał Kołaciński - cokół z 1901 r., a obaj obiekty z listy Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-13 22:15:47

    Powtórzę: Dokonano aktu barbarzyńskiego! Szkoda, że zobaczyłem zdjęcia tego, co powstało w 1901 roku. Coś niewiarygodnego! Jak można było zniszczyć! Ale, czy można się dziwić? Wszak to działo się w Oleśnicy, gdzie nikt palcem nie kiwnął, by zakończyć profanację nagrobków przy ul. Matejki, nikt palcem nie kiwnął, by ratować "Pod blachą", "Czerwone koszary", nic się nie robi, by ratować gzymsy przy ul. Sejmowej 11, by ratować obiekt przy ul. 11 Listopada 22, a przy tym toleruje się baner reklamowy na zabytkowym oknie Zamku. Za takie zdanie "Celu i sensu to nie miało" naczelnika Wydziału Architektury (!) bym natychmiast zwolnił. "Przypomnijmy, że figury żołnierzy polskiego i radzieckiego miasto chce przenieść na Cmenatrz Żołnierzy Armii Radzieckiej. Wysłało zapytanie do wojewody o wyrażenie na to zgody." - czy wojewoda mieszka w Oleśnicy, czy wojewodę poproszono o pomoc w ratowaniu obiektów z listy Narodowego Instytutu Dziedzictwa?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Covalsky | 2018-03-13 19:16:37

    Pewnie, można było tam postawić dwóch malutkich kartoflanych braci co obalili komunę!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • tak to leciało | 2018-03-13 19:04:31

    A mury runą, runą, runą, I pogrzebią stary świat!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Tylko tyle i aż tyle | 2018-03-13 18:42:14

    Krótkie pytanko.Czy negatywna ocena kondycji cokołu i decyzja o jego rozbiórce a precyzyjnie jego unicestwieniu była konsultowana z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • mama | 2018-03-13 18:33:52

    Albo ogólnodostępny pisuar, wszak w parku Sienkiewicza pija się moczopędne trunki.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Tato | 2018-03-13 18:17:02

    Mam propozycję żeby zrobić tam plac zabaw dla najmłodszych pociech

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • gospodarny | 2018-03-13 18:08:02

    Można było zapytać naszego rzeźbiarza (była okazja na wernisażu) czy by mu się takie kawałki granitu nie przydały. Bo może by zdołał coś z nich wyczarować?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • | 2018-03-13 17:28:53

    Obrońcom pomnika podpowiadam: szkoda, że nie przeniesiono go na cmentarz 15 lat temu. Obiektów cmentarnych się nie rusza. A przypomnę, że poza żołnierzami wcześniej stał tam Frycek Trzeci. W roku 1811 w Królewcu z jego rozkazu dokonano zniszczenia insygniów koronacyjnych królów polskich, wykradzionych w 1795 ze skarbca na Wawelu, które następnie przetopiono na monety. Teg pomnika już dawno powinno nie być! Co do cokołu, to zaklejstrowany betonem i lastrikiem z lat 50 nadawał się tylko do usunięcia. Jak widać był w beznadziejnej kondycji, dlatego się rozpiżył. Cześć pieśni, pomnik Jaruzela se postawta.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Gunnar Barbarotti | 2018-03-13 16:17:49

    Patrze na te zdjecia... To ma byc ten niby przepiekny przewspaniały zabytek ?Ani on taki wspaniały ani jakiejś szczególnej urody. Zniszczone mocno granitowe bloki. Kowalski jak to Kowalski - agresywny atak na każdego i na wszystko. tym razem padło na naczelnika Golińskiego. A facet po prostu mówi logicznie. Co z tym kawałkami granitu zrobić ?! Wywieźc na zamek i postawic na dziedzińcu? Koszmar. Schowac do zamkowej piwnicy ? Po co ? Zostawic te ruine na skwerku żeby straszyła ? Przy rozbiórce na kawałki i ta bloki by popękały i do niczego się nie nadawały . Ale odłożmy logike na bok bijmy lepiej pianę zwłaszcza jak nie mamy nic lepszego do roboty co nie ?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • | 2018-03-13 15:58:48

    że ten Kowalski jeszcze sie z tej okropnej Olesnicy nie wyprowadził to ja sie dziwię

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • laurentis | 2018-03-13 15:56:21

    dajcie juz spokój. Pomnika Iwana nie ma i BDB! Teraz będa płacze nad kawałkami granitu . O ludzi sie martwcie nie o stare rupiecie!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • wolfi | 2018-03-13 15:49:36

    Kowalski a kogo ty bys w tym mieście nie zwolnił ? Za Bronsia zwalniałeś wszystkich razem z Bronsiem. Teraz zwalniasz wszystkich razem z Kołacińskim. Jak będzie inny będziesz dalej zwalniał. A na razie to chyba tylko ciebie zwolnili i jakos nikt zatrudnić nie chce.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • ? | 2018-03-13 15:39:13

    A co się stało z nagrobkami na Matejki ? Bo jakoś nie kojarzę ?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-13 15:35:55

    Za takie zdanie "Celu i sensu to nie miało" naczelnika Wydziału Architektury (!) bym natychmiast zwolnił. "Przypomnijmy, że figury żołnierzy polskiego i radzieckiego miasto chce przenieść na Cmenatrz Żołnierzy Armii Radzieckiej. Wysłało zapytanie do wojewody o wyrażenie na to zgody." - czy wojewoda mieszka w Oleśnicy, czy wojewodę poproszono o pomoc w ratowaniu obiektów z listy Narodowego Instytutu Dziedzictwa?

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Krzysztof A Kowalski | 2018-03-13 15:32:16

    Dokonano aktu barbarzyńskiego! Szkoda, że zobaczyłem zdjęcia tego, co powstało w 1901 roku. Coś niewiarygodnego! Jak można było zniszczyć! Ale, czy można się dziwić? Wszak to działo się w Oleśnicy, gdzie nikt palcem nie kiwnął, by zakończyć profanację nagrobków przy ul. Matejki, nikt palcem nie kiwnął, by ratować "Pod blachą", "Czerwone koszary", nic się nie robi, by ratować gzymsy przy ul. Sejmowej 11, by ratować obiekt przy ul. 11 Listopada 22, a przy tym toleruje się baner reklamowy na zabytkowym oknie Zamku.

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • @ | 2018-03-13 15:03:32

    Naprawdę, bardzo szybkie i piękne usprawiedliwienie zniszczenia zabytku. [tekst usunięty z powodu naruszenia regulaminu]

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • laurentis | 2018-03-13 15:00:32

    dajcie juz spokój. Pomnika Iwana nie ma i BDB! Teraz będa płacze nad kawałkami granitu . O ludzi sie martwcie nie o stare rupiecie!

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

  • Marian | 2018-03-13 14:56:44

    Nie jest prawdą, że musimy mieć zgodę wojewody na przeniesienie pomnika na cmentarz. Wystarczy poczytać artykuł 5a ustawy, gdzie pomnik byłby chroniony http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1389/1

    zgłoś naruszenie regulaminu ›

Pozostaw pole puste:

Treść

Imię nazwisko / nick


Redakcja zastrzega sobie prawo zmian, skrótów bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie, naruszające jej prawa lub innych osób albo naruszające zasady współżycia społecznego.

Copyright © 2013 olesnica24.com